Alterity, discrimination and death. Reflections from the artwork of Bernardo Oyarzún

Authors

  • Constanza Navarrete Wilder Universidad de Chile

Abstract

Racism and its incessant marginalization, discrimination, and violence is something that has historically existed worldwide, especially since colonialism. However, based on certain events that have taken place recently, such as the murder of Mapuche individuals in Chile, including Camilo Catrillanca or Alejandro Treuquil, or the death of George Floyd in the United States, it becomes necessary and urgent to rethink that phenomenon. The objective of this essay is to analyze and reflect on otherness and its social consequences based on the work of the Chilean artist Bernardo Oyarzún, especially Werkén, presented at the 57th Venice Biennale in 2017. Contemporary art operates as a framework for making visible of the dark or denied areas of reality, where Oyarzún problematizes the situation of the Mapuche from the alterity that he has represented in our country, even today in the 21st century and in supposed democracy.

Keywords:

Bernardo Oyarzún, Contemporary art, Otherness

References

Agamben, G. (2008). “¿Qué es lo contemporáneo?”. En Desnudez (pp. 17-29). Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Atal, J. (2017). “Un sujeto provisorio”. Revista La Panera, 86, pp. 10-12.
Butler, J. (2006). Vida precaria. Buenos Aires: Paidós.
Castro, C. (2017, 10 de mayo). “(Entrevista) Werkén: el mensajero mapuche, de Bernardo Oyarzún”. En Caroinc. Crítica de arte contemporáneo. Recuperado de http://blog.caroinc.net/werken-el-mensa- jero-mapuche-entrevista-con-bernardo-oyarzun/
Didi-Huberman, G. (2008). “La posición del exiliado” en Cuando las imágenes toman posición (pp.11- 45). España: A. Machado libros.
Escobar, T. (2008). El mito del arte y el mito del pueblo: cuestiones sobre arte popular. Santiago de Chile: Metales Pesados.
Giunta, A. (2014). ¿Cuándo empieza el arte contemporáneo?. Buenos Aires: Fundación ArteBA.
Mosquera, G. (2006). Copiar el Edén. Arte reciente en Chile. Santiago, Chile: Puro Chile.
Oyarzún, P. (1995). Juan Downey: instalaciones, dibujos y videos. Santiago, Chile: Museo Nacional de Bellas Artes.
Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Buenos Aires: Manantial.
Richard, N. (2014). Diálogos latinoamericanos en las fronteras del arte. Santiago, Chile: Universidad Diego Portales.
Rojas, S. et al. (2008). Chile Arte extremo: nuevas tendencias en el cambio de siglo. Santiago, Chile: La Calabaza del Diablo.
Rojas, S. (2017). “La gravedad de la matriz”. En El Bien común. Colección MNBA 2017-2018 (pp. 52-61). Santiago, Chile: Museo Nacional de Bellas Artes.