Maternity in university and social responsibility of care: A journey through experiences, subjectivities and institutional support for mother students of the University of Chile at different times in the last decade

Authors

  • Diego Álvarez Moral Universidad de Chile
  • Catalina Guerra Maldonado Universidad de Chile
  • Gonzalo Varas González Universidad de Chile
  • Karen Tapia Sepúlveda Universidad de Chile

Abstract

This article makes a comparative review of three studies about mother students at the Universidad de Chile between 2009 and 2020. It analyzes four fundamental aspects: theoretical approaches to research, evolution of the institutional policies of the aforementioned university around integration of the maternal population and coresponsibility of care, characterization of family conditions and distribution of activities, and changes in the social norms of gender roles around motherhood. The panorama provided by each of the research policies indicates changes at school level, and the incorporation of heterogeneous gender identities, but also a persistence of obstacles at a structural level that hinder the conciliation between studies and childcare, and lead to the individual or family resolution of conflicts. The analysis of the changes and the constants of the daily experience of mother students provides relevant inputs for the monitoring and updating of the measures taken by the university regarding the social co-responsibility of care.

Keywords:

Maternity, co-responsibility, Care, Universidad de Chile

References

Álvarez, D., Guerra, C., Tapia, K., Varas, G. (2020). Correr mucho, dormir poco: Estrategias de compatibilización de estudiantes madres y padres en el contexto de la Política de Corresponsabilidad Social de los Cuidados de la Universidad de Chile. Santiago: Repositorio CEFECH.
Asamblea de Mujeres de la Universidad de Chile. (2018) Petitorio Unificado Asamblea de Mujeres Universidad de Chile 2018. Santiago: Radio Uchile.
Calvo, A., Tartakowsky, A., & Maffei, T. (2011). Transformaciones en las Estructuras Familiares en Chile. Santiago de Chile: Ministerio de Planificación.
Castañeda Letelier, M. (2015-10). Ser Estudiantes, Madres y Padres: Una dualidad cotidiana. Disponible en http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/135041
Espinoza, A. (2006). Padres Presentes: trabas culturales y tensiones de género. Tesis para optar al Grado de Magíster en Estudios de Género y Cultura, mención Ciencias Sociales, Universidad de Chile.
Follegati, L. (2018). El feminismo se ha vuelto una necesidad: movimiento estudiantil y organización feminista (2000-2017). Anales de la Universidad de Chile, No. 14, pp. 261-291.
Fleet, A. (2009). Acercamiento a la subjetividad femenina de las estudiantes madres de la Universidad de Chile. Estudio de casos. Disponible en:
http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/108552/fleet_a.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Instituto Nacional de Estadísticas INE (2017) Estadísticas vitales sobre maternidad y paternidad adolescente. Santiago, Chile.
Miles Chile (2016) Primer Informe Salud Sexual, Salud Reproductiva y Derechos Humanos En Chile. https://bit.ly/2J1TBR0
Ministerio de Educación (2018). Indicadores de la educación en Chile 2014-2016. Santiago de Chile: Centro de Estudios MINEDUC.
Pardinas, F. (1976) Metodología y Técnicas de Investigación en Ciencias Sociales: Introducción elemental. México: Siglo Veintiuno. Editores S.A.
Reyes-Housholder, C., & Roque, B. (2019). Chile 2018: desafíos al poder de género desde la calle hasta La Moneda. Revista de ciencia política (Santiago), 39(2), 191-216.
Universidad de Chile. (2018) Política de corresponsabilidad social en la conciliación de las responsabilidades familiares y las actividades universitarias. Santiago, Chile. Uchile.cl
Valdés, X. (2004). Familias en Chile: Rasgos históricos y significados actuales de los cambios. En Reunión de expertos “Cambios de las familias en el marco de las transformaciones globales: Necesidad de políticas públicas eficaces”. Santiago de Chile: CEPAL.